5 min
10 min
15 min
20 min
25 min
30 min

Stormarkskolen

Denne side samler undervisningsmaterialer i forbindelse med praktik for Morten Husfeldt på Stormarkskolen. Her er der ressourcer til hver af de klasser jeg arbejder med.

Klasseoversigt




5.c Matematik

Læringsmål

  • Jeg kender til regnestrategier
  • Jeg kan anvende regnestrategier til gange-stykker
  • Jeg kan bruge kasse metoden
  • Jeg kan regne gangestykker

Division - Fredag d. 26. marts

Formiddag




Ressourcer

Tidligere lektioner

25. Marts

Læringsmål

  • Jeg kender til regnestrategier
  • Jeg kan anvende regnestrategier til gange-stykker
  • Jeg kan bruge kasse metoden
  • Jeg kan regne gangestykker

Division - Torsdag d. 25. marts

Formiddag

  • Velkommen til Regnestrategier - Repetition
  • Fælles - dele ud metoden 240 / 4
  • Video og små stykker - Division - Ballonmetoden
     
  • Brain-Break
     
  • Skriv dit navn i chatten
  • Små stykker - Division - Ballonmetoden
  • Fælles - den klassiske 1082 / 4
  • Padlet - Hvilken metode kan du lide og hvorfor?



Ressourcer

22. Marts

Læringsmål

  • Jeg kender til regnestrategier
  • Jeg kan anvende regnestrategier til gange-stykker
  • Jeg kan bruge kasse metoden
  • Jeg kan regne gangestykker

Division - Mandag d. 22. marts

Formiddag

  • Velkommen til Regnestrategier - Repetition
  • Overslag
  • Video og små stykker - Division - Dele ud
  • Dele / Division
     
  • Brain-Break
     
  • Skriv dit navn i chatten
  • Video og små stykker - Division - Ballonmetoden
  • Små stykker - den klassiske
  • Padlet - Hvilken metode kan du lide og hvorfor?



Ressourcer

19. Marts

Læringsmål

  • Jeg kender til regnestrategier
  • Jeg kan anvende regnestrategier til gange-stykker
  • Jeg kan bruge kasse metoden
  • Jeg kan regne gangestykker

Fredag d. 19. marts - Gangestrategier

Formiddag

  • Velkommen til Regnestrategier - Repetition
  • Overslag
  • Gange / multiplikation
  • Video og små stykker - Gange - kassen
     
  • Brain-Break
     
  • Skriv dit navn i chatten
  • Video og små stykker - gange - kassen uden 0'er
  • Små stykker - den klassiske
  • Padlet - Hvilken metode kan du lide og hvorfor?

Eftermiddag

  • Velkommen til Regnestrategier - Repetition
  • Overslag
  • Gange / multiplikation
  • Små stykker - den klassiske
  • Brain-Break
     
  • Skriv dit navn i chatten
  • Padlet - Hvilken metode kan du lide og hvorfor?
  • Ugens skønneste



Ressourcer

18. Marts

Læringsmål

  • Jeg kender til regnestrategier
  • Jeg kan anvende regnestrategier til minus-stykker
  • Jeg kender den åbne tallinje
  • Jeg kender tælle op metoden

Torsdag d. 18. marts

  • Velkommen til Regnestrategier - Repetition
  • Overslag
  • Trække fra / Minus / Subtraktion
  • Video og små stykker - den åbne tallinje
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Video og små stykker - tælle op metoden
  • Små stykker - den klassiske
  • Padlet - Hvilken metode kan du lide og hvorfor?



Ressourcer

15. Marts

Læringsmål

  • Jeg kender til regnestrategier
  • Jeg har talt om minus, gange, dele strategier
  • Jeg arbejdet med regnestrategier

Mandag d. 15. marts

  • Velkommen til Regnestrategier - Repetition
  • Hvad er regnestrategier?
  • Overslag
  • Forklar hvordan du regner: 57+45
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • 4 stykker - forklar i Padlet
  • Padlet - gruppe forklarer stykker



Ressourcer

12. Marts

Læringsmål

  • Jeg kan regne med negative tal
  • Jeg kan forklare hvorfor -- og +-
  • Jeg forklare hvordan jeg regner med negative tal

Formiddag - fredag d. 12. marts

  • Velkommen til Negative tal 9
  • Padlet fra i går
  • Gruppearbejde del 1
  • Padlet - gruppe forklarer stykker
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Gruppearbejde del 2
  • Padlet - gruppe forklarer stykker

Eftermiddag - fredag d. 12. marts

  • Velkommen til Negative tal 10
  • Gruppearbejde del 3
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Ugens Skønneste
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik



Ressourcer

11. Marts

Læringsmål

  • Jeg kan regne med negative tal
  • Jeg kan forklare hvorfor -- og +-
  • Jeg forklare hvordan jeg regner med negative tal

Dagens program - onsdag d. 11. marts

  • Velkommen til Negative tal 8
  • Forklar vores regneregler: -- = + og +- giver -
  • Jeres regnehistorier
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Små stykker - i grupper
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik



Ressourcer

8. Marts

Læringsmål

  • Jeg kan regne enkle stykker med negative tal
  • Jeg kan forklare hvorfor -- og +-
  • Jeg kan anvende negative tal i regnehistorier

Dagens program - mandag d. 8. marts

  • Velkommen til Negative tal 7
  • Forklar vores regneregler: -- = + og +- giver -
  • Hvornår bruger vi negative tal?
  • Små stykker
  • Vi laver regnehistorier
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Lav en regnehistorie med negative tal
  • Vi løser regnehistorier
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik



Ressourcer

5. Marts

Læringsmål

  • Jeg kan regne enkle stykker med negative tal
  • Jeg kan forklare hvorfor -- og +-
  • Jeg kan anvende negative tal i regnehistorier

Dagens program - fredag d. 5. marts

  • Velkommen til Negative tal 6
  • Små stykker
  • En regnehistorier
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Lav en regnehistorie med negative tal
  • Vi løser regnehistorier
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik



Ressourcer

4. Marts

Læringsmål

  • Jeg kan regne enkle stykker med negative tal
  • Jeg kan forklare -- og +-
  • Jeg kan anvende negative tal i regnehistorier

Dagens program - torsdag d. 4. marts

  • Velkommen til Negative tal 5
  • Hvordan er lektier gået?
  • Video 5 - Centicubes og negative tal
  • Hvad er regnehistorier?
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Lav en regnehistorie med negative tal
  • Vi løser regnehistorier
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik



Ressourcer

1. Marts

Læringsmål

  • Jeg har kan tale om negative tal
  • Jeg ved hvor negative tal bruges
  • Jeg kan arbejde med negative tal

Dagens program - mandag d. 1. marts

  • Velkommen til Negative tal 3
  • Hvordan er lektier gået?
  • Video 4 - Matematik er let - gange
  • Hvad er regnehistorier?
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Lav en regnehistorie
  • Vi løser regnehistorier
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik



Ressourcer

26. Februar

Læringsmål

  • Jeg har forstået hvad negative tal er
  • Jeg har regnet med negative tal
  • Jeg har forstået +- og --

Formiddagens program - fredag d. 26. februar

  • Velkommen til Negative tal 2
  • Hvad har I sagt i Padlet?
  • Video 2 - Matematik er let - gange
  • Et par stykker sammen
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Regn med negative tal
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik

Eftermiddagens program - fredag d. 26. februar

  • Velkommen til Negative tal 3
  • Video 3 - Negative tal med Peter
  • Et par stykker sammen
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Gruppe - Lav en lille regnehistorie med negative tal
  • Fælles - fremlæg regnehistorie
  • Ugens skønneste
  • Hvad er svært? Store tal, Gange, Dividere, Andet
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik

Lektier




Ressourcer

25. Februar

Læringsmål

  • Jeg har hørt om negative tal
  • Jeg har forstået hvad negative tal er
  • Jeg har regnet med negative tal
  • Jeg har talt om matematik om negative tal

Dagens program - torsdag d. 25. februar

  • Velkommen til Negative tal
  • Tanker om lektier
  • Hvad siger I om videoerne?
  • Hvad har I sagt i spørgeskemaerne?
  • Brain-Break
  • Husk at begå fejl!
  • Mine første opgaver med negative tal
  • Husk lektier!
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik



Ressourcer

22. Februar

Læringsmål

  • Jeg har testet min færdighedsregning
  • Jeg har tænkt over min holdning til matematik
  • Jeg har viden om negative tal

Dagens program - mandag d. 22. februar

  • Hvordan går det - vinterferien
  • Skriv dit navn i chatten
  • Hvem er jeg?
  • En kort runde - præsenter dig selv
  • Mine matematik-skills - Færdighedsregning - 10 minutter
  • Rapporter dit resultat - Google Forms
  • Brain-Break
  • Skriv dit navn i chatten
  • Velkommen til Negative Tal
  • Hvor bruger vi negative tal?
  • Padlet - tanker om i dag / negative tal / matematik



Ressourcer

5.c English

Learning goals

  • I have spoken English
  • I have listened to English
  • I have used English to express my feelings
  • I have debated in English

Today's Program - Tuesday, March 23th

Previous lessons

Learning goals

  • I have spoken English
  • I have listened to English
  • I have written English
  • I have collected new vocabulary
  • I have gained knowledge about Australia

Today's Program - Tuesday, March 16th

  • Welcome to English
  • Fun lesson about cute animals
  • Work in groups
  • Present your animal (Groups)
  • Brain-Break
  • Video from an Aussie
  • Padlet - About today



Ressources

Learning goals

  • I have spoken English
  • I have listened to English
  • I have written English
  • I have collected new vocabulary
  • I have gained knowledge about Australia

Today's Program - Tuesday, March 9th

  • Welcome to English
  • Fun lesson about cute animals
  • Video - Australian animals - groups
  • Share your wordlist while we work - padlet
  • Present your animal to the class (Groups)
  • Brain-Break
  • We are all in the same boat
  • Video from an Aussie
  • WRITE - Padlet - Reflect on today's lesson



Ressources

Learning goals

  • I have spoken English
  • I have listened to English
  • I have written English
  • I have collected new vocabulary
  • I have gained knowledge about Australia

Today's Program - Tuesday, March 2nd

  • Welcome to English
  • Make mistakes!
  • Take notes
  • LISTEN - Video - Australian animals
  • TALK - What did you learn? New words? (Groups)
  • Brain-Break
  • LISTEN - A Day at Crocodylus Park - page 29
  • TALK - read aloud
  • We are all in the same boat
  • Video from an Aussie
  • Extra - read pg 27, quiz
  • WRITE - Padlet - Reflect on today's lesson



Ressources

Learning goals

  • I have spoken English
  • I have written about my self
  • I have learned about Australia

Today's Program - Tuesday, February 23rd

  • Welcome to English
  • Who am I?
  • Present yourself - writing / oral
  • Video about Australia
  • What do we know about Australia - Padlet?
  • Brain-Break
  • A Piece of Cake - Textbook - pg. 26
  • Listen and read aloud
  • Read pg. 27 - Quiz time



Ressourcer

8.e Samfundsfag

Læringsmål

  • Jeg har talt om politiske partier
  • Jeg har udforsket mine politiske holdninger
  • Jeg har forholdt mig til de politiske partier i Danmark

Dagens program - fredag d. 19. marts




Ressourcer

Tidligere lektioner

19. Marts

Læringsmål

  • Jeg har talt om politiske partier
  • Jeg har udforsket mine politiske holdninger
  • Jeg har forholdt mig til de politiske partier i Danmark

Dagens program - fredag d. 19. marts

  • Velkommen til Det Politiske Landskab
  • Ugen der gik
  • Begreber:
    Politiker, Parti, Vælger, Kernevælger, Kandidat, Mærkesag
  • Clio - det politiske landskab
     
  • Brain-Break - 10 min
     
  • Skriv dit navn i chatten
  • Clio - fortsat
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

12. Marts

Læringsmål

  • Jeg har talt om politiske partier
  • Jeg har udforsket mine politiske holdninger
  • Jeg har forholdt mig til de politiske partier i Danmark

Dagens program - fredag d. 12. marts

  • Velkommen til Politiske Partier
  • Ugen der gik
  • Clio - Hvad er et parti - begreber:
    Politiker, Parti, Vælger, Kernevælger, Kandidat, Mærkesag
  • Hvad er en mærkesag - video
  • Mine mærkesager - formuler 3 emner du brænder for
     
  • Brain-Break - 10 min
     
  • Skriv dit navn i chatten
  • Lav en 2 minutters parti-præsentation (15 min)
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

5. Marts

Læringsmål

  • Jeg har talt om politiske partier
  • Jeg har udforsket mine politiske holdninger
  • Jeg har forholdt mig til de politiske partier i Danmark

Dagens program - fredag d. 5. marts

  • Velkommen til Politiske Partier
  • Ugen der gik
  • Clio - Hvad er et parti
  • FT - Opgave om politiske partier
  • FT - Video om politiske partier
  • Brain-Break - 10 min
  • Skriv dit navn i chatten
  • TV-2 Kandidattest
  • Besøg 'dit parti' på Clio
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

26. Februar

Læringsmål

  • Jeg har talt om uddannelse
  • Jeg har forholdt mig til uddannelsestyper
  • Jeg har forholdt mig til etik om dyrevelfærd
  • Jeg har tænkt over mit uddannelsesvalg

Dagens program - fredag d. 26. februar

  • Velkommen til Unge og Uddannelse
  • Hvem er jeg?
  • Ugen der gik
  • Slagt ½ gris - Hvad synes I?
  • Hvilke emner kom vi ind på?
  • 10:55 - Brain-Break - 10 min
  • Skriv dit navn i chatten
  • Clio - Unge Og Uddannelse
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

26. Februar - B

Læringsmål

  • Jeg har talt om uddannelsesniveau i Danmark
  • Jeg har arbejdet med social arv
  • Jeg har forstået begrebet social arv

Dagens program - fredag d. 5. marts

  • Velkommen til Unge og Uddannelse
  • Ugen der gik
  • Clio - Unge og Uddannelse
  • Danmarks Statistik:

  • DS - En fjerdedel af befolkningen er uden uddannelse
  • DS - Flere børn fra lavindkomsthjem får uddannelse
  • DS - Store kønsforskelle på videregående uddannelser
  • Brain-Break - 10 min
  • Skriv dit navn i chatten
  • Clio - Social arv og uddannelse
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

9.c Samfundsfag

Læringsmål

  • Jeg kan tale politiske blokke
  • Jeg kender til blokpolitik, værdi- og fordelingspolitik
  • Jeg har kendskab til partiernes placering på højre/venstre, rød/blå

Dagens program - onsdag d. 24. marts




Ressourcer

Tidligere lektioner

17. Marts

Læringsmål

  • Jeg kan tale om pengepolitik og finanspolitik
  • Jeg kan forklare begreber relateret til penge- og finanspolitik
  • Jeg kan arbejde med pengepolitiske problemstillinger

Dagens program - onsdag d. 17. marts

  • Velkommen til Penge og Finanspolitik
  • Ugen der gik
  • Begreber fra sidst - forklar med egne ord:
    Pengepolitik, Diskonto, Fastkurspolitik, Lavkonjunktur
    Finanspolitik, Bæredygtig, Inflation, Betalingsbalancen, Overførselsindkomster
  • Pengepolitik - Video
     
  • 08:50 - Brain-Break - 10 min
     
  • Hvad sagde videoen?
  • Clio 11 - kan du føre pengepolitik?
  • Clio 11 - kan du føre finanspolitik?
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

10. Marts

Læringsmål

  • Jeg kender til begreber i økonomisk politik
  • Jeg har forståelse for økonomisk politik
  • Jeg har forståelse for målkonflikter
  • Jeg har arbejdet med samfundsøkonomiske mål

Dagens program - onsdag d. 10. marts

  • Velkommen til Økonomisk Politik
  • Ugen der gik
  • Begreber fra sidst - prøv at forklare:
    Inflation, Betalingsbalance, BNP, Bæredygtig, Velfærdsstat, Omfordeling
  • Økonomiske mål - video
     
  • 08:50 - Brain-Break - 10 min
     
  • Skriv dit navn i chatten
  • Clio - Målkonflikter
  • Gruppearbejde - 20 min
    Vælg 3 mål I vil fremme og forklar hvordan og hvorfor
  • Fremlæggelse
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

3. Marts

Læringsmål

  • Jeg har forståelse for økonomisk politik
  • Jeg har forholdt mig til økonomipolitik og min hverdag
  • Jeg har talt om betydningen af økonomiske politikker

Dagens program - onsdag d. 3. marts

  • Velkommen til Økonomisk Politik
  • Hvem er jeg?
  • Ugen der gik
  • Hvad er økonomisk politik - jeres bud
  • Clio - Økonomisk politik, Forløb
  • 08:50 - Brain-Break - 10 min
  • Skriv dit navn i chatten
  • Clio fortsat - Gruppearbejde - 15 min
  • Clio fortsat - Fremlæggelse
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

9.d Samfundsfag

Læringsmål

  • Jeg kan tale om de 3 velfærdsstatsmodeller
  • Jeg kender forskellen på velfærdsmodellerne
  • Jeg kender til fordele og ulemper ved velfærdsmodellerne

Dagens program - torsdag d. 25. marts




Ressourcer

Tidligere lektioner

18. Marts - Velfærdsstaten

Læringsmål

  • Jeg kan tale om Velfærdsstaten
  • Jeg kender til velfærdsstaten og dens opbygning
  • Jeg kender til fordele og ulemper ved den danske velfærdsmodel

Dagens program - torsdag d. 18. marts

  • Velkommen til Velfærdsstaten
  • Ugen der gik
  • Velfærdsstaten - Video
  • Clio - Velfærdsstaten indledning
     
  • 08:50 - Brain-Break - 10 min
     
  • Skriv dit navn i chatten
  • Clio - Hvad er velfærd?
  • Opsamling - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

11. Marts - Penge og Finans

Læringsmål

  • Jeg kan tale om pengepolitik og finanspolitik
  • Jeg kan forklare begreber relateret til penge- og finanspolitik
  • Jeg kan arbejde med pengepolitiske problemstillinger

Dagens program - torsdag d. 11. marts

  • Velkommen til Målkonflikter
  • Ugen der gik
  • Begreber fra sidst - forklar med egne ord:
    Pengepolitik, Diskonto, Fastkurspolitik, Lavkonjunktur
    Finanspolitik, Bæredygtig, Inflation, Betalingsbalancen, Overførselsindkomster
  • Pengepolitik - Video
     
  • 08:50 - Brain-Break - 10 min
     
  • Skriv dit navn i chatten
  • Clio 11 - kan du føre pengepolitik?
  • Clio 11 - kan du føre finanspolitik?
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Ekstra
     
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

4. Marts

Læringsmål

  • Jeg har forståelse for Målkonflikter i økonomisk politik
  • Jeg har kender til de forskellige økonomiske politikker
  • Jeg kan tale om pengepolitik og finanspolitik

Dagens program - torsdag d. 4. marts

  • Velkommen til Målkonflikter
  • Hvem er jeg?
  • Ugen der gik
  • Hvad er økonomisk politik - jeres bud
  • Clio - Økonomisk politik, Forløb
  • 08:50 - Brain-Break - 10 min
  • Skriv dit navn i chatten
  • Pengepolitik og Finanspolitik
  • Clio 8 - Finanspolitik
  • Clio 8 - Pengepolitik
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

25. Februar

Læringsmål

  • Jeg har forståelse for økonomisk politik
  • Jeg har forholdt mig til økonomipolitik og min hverdag
  • Jeg har talt om betydningen af økonomiske politikker

Dagens program - torsdag d. 25. februar

  • Velkommen til Økonomisk Politik
  • Hvem er jeg?
  • Ugen der gik
  • Hvad er økonomisk politik - jeres bud
  • Clio - Økonomisk politik, Forløb
  • 08:50 - Brain-Break - 10 min
  • Skriv dit navn i chatten
  • Clio fortsat - Gruppearbejde - 15 min
  • Clio fortsat - Fremlæggelse
  • Padlet - Hvad har vi lært, hvad ved vi, hvad synes vi?
  • Kommentarer til timen



Ressourcer

 
Vis gammel side